NOVEMBER

Watanabe is een Japanse puber die alleen maar biljart speelt en boeken leest. Én schrijver wil worden. Maar hij maakt niets mee. Tot zijn twee beste vrienden zorgen voor het eerste en grootste verhaal in zijn leven. Een verhaal dat pas opgeschreven kan worden als het voorbij is. Maar: waar zijn de mensen uit een verhaal, als een verhaal is afgelopen? En pleeg je geen verraad als jij voor een ander verhaal kiest dan je vrienden hebben gedaan? Boeken zijn stil, maar het leven praat terug. Het verleden is niet dood, het is niet eens voorbij. Biljarten doe je met dríe ballen, Watanabe. Niet met twéé, niet met één. Tic tac, carambole.

Script en regie: Winfred van Buren

Spel: Marie Cuypers, Daan van Dorst, Marc Gunsing, Jet Haan, Annelieke Hijkoop, Anne de Hond, Lisa Meijer, Marnix Mos, Josje Schaars, Dora Vancso, Zoë Voyle

 

 

BEN JE DAAR?

“Er leven meer dan 9 miljoen mensen in New York. Iedere 50 seconden wordt er in New York een baby geboren. En iedereen moet ergens wonen, en de meeste appartementen hebben twee sloten op de voordeur en sloten op minstens een paar wc’s en/of badkamers, en misschien op wat andere kamers en overduidelijk op kasten en juwelendoosjes. Er zijn ook nog kantoren, kunststudio’s, opslagruimtes, banken met kluizen, poorten naar tuinen en garages. Uitgerekend, als je alles meetelt, van fietsslot tot keldervergrendeling, zijn er waarschijnlijk ongeveer 18 sloten per mens in New York, wat zou betekenen dat er ongeveer 162 miljoen sloten zijn, wat een extreem ongelofelijke hoeveelheid is.”

Op 9/11 hoort de achtjarige Oskar vijf voicemailberichten van zijn vader, die zich in één van de torens bevindt. Twee jaar na ‘De Verschrikkelijkste Dag’ kijkt Oskar in zijn vaders kast, waar hij een vaas ziet staan op de bovenste plank. Oskar bouwt een toren van een stoel en veel Shakespearetragedies, en valt, met vaas en al. Tussen het glas ligt een kleine envelop. “Wat de ?” Wat doet een kleine, dikke sleutel, in een kleine envelop in een blauwe vaas op de hoogste plank van zijn vaders kast?

Regie: Saskia Tilanus

Regie-assistentie: Sanne Mastwijk

Spel: Sabine van Buren, Zina Burgers, Jeroen van Dorp, Lennard van der Drift, Ruben van der Hoest, Daniëlle van Kalken, Lisa McCray, Jasper Onrust, Stéphanie Visser

 

 

GEEF ME EEN WENS DIE IK KAN VERVULLEN

Meekijken gewenst onder 12 jaar

En ze leefden nog… lang en gelukkig? In de sprookjeswereld is dat een gegeven. Maar wat als sprookjesfiguren in onze wereld zouden leven waar drank en drugs alom aanwezig zijn en een happy ending een hele andere betekenis heeft gekregen?

In een wereld zonder magie proberen verschillende prinsessen hun brood te verdienen in de seksclub van de Grote Boze Wolf, terwijl Hans en Grietje het ongelukkige huwelijk van hun onbekwame ouders proberen te ontvluchten. Roodkapje is op zoek naar een nieuwe baan, Blauwbaard is op zoek naar een nieuw slachtoffer en de goede fee is op zoek naar haar verstand. En ze leefden nog…

Regie: Han Hazewindus en Lies Roest

Spel: Anne-Marlijn Versnel (Doornroosje/Oma), Eva Matthias (Goede Fee/Oma), Goedele Waals (Roodkapje/Oma/Prins op het witte paard), Hugo Dik (Hans/Blauwbaard), Irene Middel (Ma/Boze stiefmoeder), Marco Werrie (Grote boze wolf/Prins van Doornroosje), Ouahiba Zahouani (Assepoester/Oma), Rick Pieters (Pa/Oude jager), Sylvia Reverda (Agente), Willemijn Stoel (Grietje/Sneeuwwitje/Oma), Vera Westerheijden (Goede Fee/Oma)

 

 

VREEMDELING

Dat niet alles, maar misschien één moment in het leven toeval is. Dat de zon scheen toen en dat hij schoot toen en dat niks meer hetzelfde zal zijn.

Vreemdeling gaat over de nachtmerrie waar geen einde aan komt. Het onontkoombare, de door het toeval aangerichte hel. Omdat niet iedereen iets te zeggen heeft over hoe de dingen gaan, hoe ze gebeuren, waarom ze gebeuren. Omdat niet alles verklaarbaar is. Omdat sommige mensen het gewoon overkomt.

Vreemdeling is een moderne theaterbewerking van Albert Camus’ De vreemdeling (1942) waarin we de hoofdpersonage Meursault volgen die na de dood van zijn moeder het onvoorstelbare overkomt: hij pleegt een moord.  Zomaar.  Vreemdeling is ruw, rauw en onontkoombaar.

Tekst en regie: Manon van Impelen, op basis van Albert Camus’ De vreemdeling

Spel: Robin Bongers, Philip van de Bree, Nico Heidari Tari, Rebekka Karsten, Cheyenne Kooijman, Saskia de Munck, Robin Pakvis, Samira Valkeman


 

A SUITCASE FULL OF ABSOLUTELY NOTHING

Would you like to hear a story? …

You need to say (or think) ‘yes’, so that I can keep writing and you can keep reading. Yes? Yes. Good. Great. …

Once upon a time …

No. No, let me start again. …

I stand here, in the middle of Rotterdam Central Station, in the middle of life, perhaps. And I look at the world, the people passing by. I notice that they are all looking for something. They look, in vein, for something to fill the void they carry, like an empty suitcase. Or rather, a suitcase containing the absence of the thing they seek. …

Do you follow?

A group of nine performers from eight different countries take you into a world where philosophy translates itself into movement and image. Where a suitcase full of nothing can in fact become anything, and where people are reduced to the thing that defines each one of us: that which we seek.

Directed by: Cézanne Tegelberg

Devised and performed by: Stefania Gioia, Aurelien Fauconnier, Joao Carvalho, Tingying Dong, Christoph Blum, Klara Bokelmann, Jeffrey van Sichem, Vesna Lesnik


Student Theatre Association
Since 1990

© 2016 RISK | All rights reserved